2017-08-23 Storytellers

We’re in this together

Artboard 17

I vårt tidigare blogginlägg om bön och fasta konstaterade vi att det som sker när vi fastar är att vi avstår från någonting fysiskt för att få se framsteg andligt. När vi bryter våra vardagliga mönster och börjar fokusera på bön skapar vi rum i våra hektiska scheman för att kunna se mer av Guds hjärta och plan.

Genombrott och bönesvar såväl som klarhet och en förstärkt tillit på Gud, är olika följder som kan komma av en fasta. Men också att man börjar längta efter vad Gud vill i en situation, mer än vad man själv vill. Det är en enorm styrka i att vi gör detta tillsammans som församling.

”Fastan drar in Jesus i områden där vi behöver Honom.”
– Niklas, bibelskolerektor

Hur fastar man?
Bibeln talar om olika typer av fasta, där alla består av att avstå från mat. Är du inte redo att göra en sådan fasta kanske det finns andra saker du spenderar mycket tid på varje dag eller vecka som du kan välja att avstå från.

Under våra 21 dagar av bön och fasta som församling bestämmer du som fastar själv hur länge och på vilket sätt du är med och fastar.

”Det är inte alltid man kan välja hur man vill att saker ska ta form och hända i ens liv, men man kan välja hur man prioriterar. Att ta tid för avskildhet för att lyssna in Guds röst och vilja är en prioritering som är värd att ha.”
– Daniela, lovsångspastor

Hur länge fastar man?
I Bibeln kan vi läsa om flera olika fasteperioder. Under den fasteperiod som vi går in i nu kan du antingen fasta hela tiden eller så väljer du en eller några dagar under fastan. Ett annat alternativ är att fasta mellan vissa klockslag på dygnet. Be och sök Gud över vad du kan, klarar och vill göra.

  • 1 dags fasta |
    Så länge fastade hela Israel på stora försoningsdagen (3 Moseboken 16:29)
  • 3 dagars fasta |
    Så länge fastade Israels folk i Esters bok utan mat och vatten (Ester 4:16)
  • 7 dagars fasta |
    Så länge fastade och bad Kung David för sin sjuke nyfödde son (2 Samuelsboken 12:16-23)
  • 21 dagars fasta |
    Så länge fastade Daniel genom att avstå god mat under tre veckor i bön för sitt folk (Daniel 10:1-3)
  • 40 dagars fasta |
    Så länge fastade Moses när han fick ta emot lagen på Sinai berg (2 Moseboken 34:28)
    Jesus fastade lika länge när han var i öknen (Matteusevangeliet 4:2)

Förbered ditt liv för fastan genom att vara tydlig med hur länge du vill fasta. Då blir det enklare att hålla fast. Om det sker saker som utmanar ditt beslut att fasta kan du påminna dig om att du valt att inte göra några undantag.

“Det slår aldrig fel. Just den tid du ska fasta blir du bjuden på kalas, firande av arbetskamrat på jobbet, du får en tårta i present, du blir hembjuden på middag till en vän du länge velat besöka.”
– Pontus, bibellärare

Hur fastar man från mat?
Det finns även olika sätt att fasta från mat. Även här kan du välja att fasta på ett sätt som du har tro för och klarar av. Hur länge du tänker fasta kan även avgöras av vad du fastar från.

  • Fasta med bara vatten
  • Fasta med vatten, men man tillåter kaffe och te
  • Fasta med bara flytande föda
  • Fasta där man avstår vissa mål mat
  • Fasta där man avstår viss sorts mat.

Att fasta från viss sorts mat kan innebära att man under en fasteperiod bara äter råa grönsaker, eller att man enbart äter flytande föda. Profeten Daniels 21 dagars fasta var en fasta från viss sorts mat. Han avstod bland annat från animaliska produkter.

Kom ihåg att inte låta frågor om vikt och hälsa ta fokus. När du plötsligt känner hunger eller sug påminns du om varför du gör det du gör. Allt handlar om mer tid för bön och att göra sig mer beroende av Gud.

Kan man fasta från annat än mat?
Numera har det blivit vanligt att fasta från annat än mat. Det kan vara sociala medier, tv eller någon annan hobby. Det är inte riktigt samma som biblisk fasta men det kan ge samma fördelar i att kunna fokusera på Gud och ge Honom mer av din tid.

Vår hälsa är viktig, om du har hälsoproblem eller haft utmaningar med ätstörningar är det bättre att fasta från andra tidstjuvar än mat. Gud ser till hjärtat och kommer välsigna dig när du gör uppoffringar för att närma dig Honom.

Lycka till under böne- och fasteperioden. Och kom ihåg: We’re in this together.